Tuesday, June 2, 2009

My Hero...Robert Pires

Robert Pires

Inilah hero aku...Robert Pires...Kepada sape-sape yg tidak mengenali robert Pires, meh aku ceritakan serba sedikit tentang robert pires nih..Name penuh Pires ialah Robert Emmanuel Pirès dilahirkan pada 29 Oktober 1973 di reims, Perancis. Robert Pires ialah bekas pemain bolasepak kelab Arsenal FC dan kini dia bermain utk kelab Villareal di Sepanyol..Pires telah dibeli oleh Arsene Wenger dari kelab Marseille di Perancis dgn tag harga 6 million pound sterling pada tahun 2000 untuk menggantikan Marc Overmars yg telah berpindah ke FC Barcelona..Pires telah berada di Arsenal selama 7 tahun iaitu dari tahun 2000 hingga 2006..Selama 7 tahun Pires berada di Arsenal, dia telah pun bermain sebanyak 189 permainan dan telah menjaringkan 62 gol dlm semua kejohanan..Semasa di Arsenal, Pires bermain sebagai left wing yg mana ianya jugak posisi kegemaran aku bile bermain bola...huhu..Selain itu, pires jugak boleh bermain sebagai backup striker dan attacking midfielder..Di arsenal, Pires menyarung jersi yg bernombor 7..disebabkan itulah my favourite number is 7...Sejak Pires berpindah ke Villareal, no 7 sekarang ni dimiliki oleh Tomas Rosicky...Aku sgt suke dgn cara permainan Pires..kerana dia mempraktikkan simple football...yg mane dia tidak terlalu lama memegang bola..Sejak ketiadaan pires, Arsenal nampaknya semakin kehilangan kreativiti di bahagian midfield...tak byk pass yg dpt dilakukan di bhagian tengah lebih2 lg di bahagian left wing...Aku sgt rindukan sentuhan one touch football dr Pires..Aku harap dengan kehadiran Andrey Arshavin ke Arsenal dpt menggantikan Robert Pires..Tetapi bg aku...Pires tetap Pires...tiada sesiapa yg dapat menggantikan tempat pires di hati aku mahupun di Arsenal.....Good luck to you Pires...Hails for Pires..

No comments: